autor:
,
polub nas na Facebook:
udostępnij:

Przychodzi rodzic do dietetyka i mówi:
"Pani Asiu bo ja słyszałem..." I tutaj pada wiele ciekawych teorii, z którymi chciałabym się dzisiaj zmierzyć. Gotowi na pojedynek z mitami żywieniowym?

1. Kolacja powinna być jedzona przed godziną 18-stą

Wyobraź sobie, że chodzisz spać o północy. Ile mija czasu jeśli kolację musisz zjeść przed 18-stą? Nie robisz się głodny zaraz przed snem? Nie masz ochoty pochłonąć wszystkich produktów z lodówki?
Ostatni posiłek powinieneś spożyć około 2-3h przed snem. Zadbaj o to, żeby kolacja nie była zbyt obfita i nie obciążała układu pokarmowego, który podczas snu odpoczywa. Świetnie sprawdzą się sałatki, zupy, kanapki, serki z dodatkiem warzyw

2. Owoce tylko do godziny 12-stej

Przyznaję szczerze, że to mój ulubiony mit. Nie mam pojęcia kto go wymyślił, ale zawsze uśmiecham się kiedy słyszę ograniczenia czasowe. Niektórzy twierdzą, że to wszystko „przez ten cukier”. Owoce zawierają fruktozę (czyli dwucukier) ale zawierają też mnóstwo błonnika i witamin, które mają niezwykle korzystny wpływ na nasze zdrowie. I uwierz mi truskawki zjedzone po 12-stej mają tyle samo kalorii i wartości odżywczych, co zjedzone o 6 nad ranem.

3. Banany tuczą

Kolejny owocowy mit z którym spotykam się w gabinecie. Jeden średniej wielkości banan zawiera około 28g węglowodanów. To mniej niż jedna bułka. Czy możesz od nich tyć? Tkanka tłuszczowa nie powstaje od zjedzenia poszczególnych produktów, ale od ich nadmiaru w diecie. Zwróć szczególną uwagę na ilość spożywanych produktów.

4. Cukier trzcinowy jest lepszy od zwykłego

Muszę Cię zmartwić ale niestety nie. Jeśli potrzebujesz słodzić herbatę lub kawę świetnie sprawdzi się ksylitol lub erytrol. Unikaj spożycia cukru białego i trzcinowego.

5. Tłuszczu unikaj jak ognia

Jak myślisz z czego powstaje tkanka tłuszczowa, która w nadmiarze odkłada się na boczkach i brzuchu? Większość osób myśli, że wina leży w tłuszczu.
Sprawa nie jest tak prosta i oczywista. Tłuszcz jest nam potrzebny w diecie, odpowiada za ochronę narządów, jest składnikim hormonów i błon komórkowych, rozpuszczają się w nim witaminy A, D, E, K. Warto jednak zwrócić uwagę na jakość i rodzaj tłuszczu. Zadbaj o dobre źródła tj. awokado, orzechy, oliwa z oliwek, oleje tłoczone na zimno, nasiona. Unikaj tłuszczu trans, który znajduje się w żywności wysokoprzetworzonej np. ciastkach, wyrobach cukierniczych, fast foodach.

6. Na śniadanie powinniśmy jeść tylko owsiankę

A co jeśli jej nie lubisz? Będziesz jadł na siłę bo ktoś uznał, że jest zdrowa? Owsianka z owocami i orzechami jest świetnym śniadaniem dla osób, które lubią słodkie śniadania. Dostarcza sporą ilość błonnika i witamin ale…nie jest w niczym lepsza lub gorsza od kanapek, jajecznicy czy twarożku. Jedz takie śniadania, które lubisz i których jedzenie sprawia Ci przyjemność. Ucz tego swoich dzieci, nie podążaj za modą, ale wsłuchaj się w swoje potrzeby i preferencje smakowe.

7. Nie łącz ogórka i pomidora

I tutaj Cię zaskoczę. Z żywieniowego punktu widzenia ogórek zawiera askorbinazę, która rozkłada witaminę C zawartą w pomidorach. Jednakże gdybyśmy trzymali się tej zasady nie powinniśmy ogórka łączyć też np.z papryką. Szczerze? Jeśli lubisz połączenie pomidora i ogórka nie rezygnuj z tego. Nie nabawisz się od razu niedoborów. Pamiętaj, że warto dodawać do sałatek odrobinę oleju, oliwy z oliwek, aby większych wchłanianie witamin.

8. Produkty mleczne light są zdrowsze

Produkty oznaczone „light”, „0 tłuszczu” nie zawsze są dobrym wyborem. Niestety często do takich produktów dodawany jest cukier. Najważniejsze to czytanie etykiety i kupowanie produktów dobrej jakości.

Mitów żywieniowych jest mnóstwo. Często je obalam w gabinecie, bo chcę, aby moi podopieczni żyli normalnie. Wiesz co jest podstawą sukcesu? Zmiana nawyków żywieniowych. Jeśli boisz się łączyć ogórka z pomidorem, dodawać orzechów do sałatki, ale jednocześnie codziennie po pracy podjeżdżasz po burgera pod złotymi łukami to nic się nie zmieni, nie osiągniesz wymarzonego efektu. I pamiętaj: dbaj o siebie, o swoje dziecko, naucz je wsłuchiwać się w swoje potrzeby, a nie podążać za modą.

© 2019 - 2021 Mentor Ubezpieczenia