Nie musisz zastanawiać się z jakich wyszukanych sposobów skorzystać, aby wspierać rozwój psychofizyczny Twojego dziecka. Wcale nie potrzebujesz nadszarpywać swojego budżetu, aby świetnie bawić się ze swoim dzieckiem i przy okazji nauczyć go czegoś więcej. Sprawdź, w jaki sposób możesz stworzyć ?coś? z niczego!
W świecie terapii małego dziecka dostępnych jest wiele ofert produktów, które kuszą swoim wyglądem, funkcją i tworzywem. Niejednokrotnie wraz z odpowiednią reklamą i wykonaniem idą w parze duże pieniądze.
Z kolei czasami, widząc ciekawą rzecz z obszaru DIY (z ang. Do it yourself) gdzieś w czeluściach internetu, po cichu zazdrościmy danej osobie, że jest w stanie wykonać takie cudo – czy to piękną maskotkę dla dziecka, być może tablicę manipulacyjną albo książeczkę sensoryczną.
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom, przedstawiamy kilka podstawowych, nierzadko dostępnych pod ręką przedmiotów, z których można stworzyć ciekawe pomoce dydaktyczne. Wystarczy puścić wodzę fantazji i zastanowić się nad jakim obszarem funkcjonowania chciałbyś pracować ze swoim dzieckiem. Nie od dziś wiadomo, że powtarzanie nowych wiadomości „na sucho” może się szybko znudzić, dlatego czas edukacji dziecka należy urozmaicać jak najbardziej.
1. Guziki 🧿– z pewnością dostępne w każdym domu, odpowiednie do nauki przeliczania, grupowania oraz nawlekania.
2. Spinacze 🖇 – mogą posłużyć jako narzędzie do zaznaczania prawidłowych odpowiedzi (np. na kartce malujemy kilka pomidorów i wypisujemy dziecku trzy warianty odpowiedzi, zadaniem malucha jest obliczenie ilości pomidorów i zaznaczenie spinaczem wybranej liczby), w tym samym czasie jest to dobry trening motoryczny.
3. Patyczki po lodach 🍡– idealne do wykorzystania podczas nauki liczenia. Na patyczkach można zapisać wszystko, co potrzebujemy. Jeśli pokolorujemy patyczki na odrębne kolory, można ćwiczyć z dzieckiem odwzorowanie sekwencji i rytmów.
4. Pomponiki / Pluszowe kulki 🦠– ciekawa pomoc logopedyczna przy ćwiczeniach oddechowych, ale również za ich pomocą warto ćwiczyć z dzieckiem odpowiedni chwyt palcowy. Za pomocą szczypiec dziecko grupuje pomponiki, powtarzając przy tym ich kolory lub licząc je (jeśli jest na danym etapie).
5. Chusteczki higieniczne 🧻– świetnie sprawdzą się podczas logopedycznych ćwiczeń oddechowych. Chusteczki są lekkie, dlatego można w nie śmiało dmuchać i sprawdzić, która z nich poleci najwyżej. Można zwinąć je w kulki, zbudować tor przeszkód, przez który należy za pomocą dmuchania przeprowadzić chusteczki.
6. Rzep 🗜 – taka podstawowa rzecz pozwala nam na własnoręczne wykonanie różnych gier, np. memory, puzzli, ale także do świetnej zabawy i nauki podczas znajdowania par takich samych elementów lub przeciwieństw. Jeśli chcemy, aby małe elementy szybko nam się nie zgubiły, można strworzyć planszę, do której za pomocą rzepu je przymocujemy. Rzep może być dobrą alternatywą do ćwiczeń motoryki małej i sprawności paluszków.
7. Pudełko / Tektura 📦– idealne do tworzenia przestrzennych pomocy dydaktycznych. Nadają się do wykonania domku dla lalek, teatrzyku, pralki, lodówki czy zwierzątka. Wtedy już tylko ogranicza Was wyobraźnia.
8. Ryż, kasza i makaron 🍙 – nie od dziś wiadomo, że jedzenie to świetna pomoc dydaktyczna. Z produktów sypkich można stworzyć zabawki sensoryczne (np. wkładając je do woreczków lub naklejając na tekturę i poznając ich fakturę), pomoce do ćwiczeń motorycznych (podczas gdy dziecko z pomieszanych produktów musi wyłowić sam makaron).
9. Mąka 🥣– sprawdza się świetnie do tworzenia przeróżnych doświadczeń. Z mąki ziemniaczanej stworzymy „Ciecz nieniutonowską”, a zwykła mąka pszenna w połączeniu z olejem i barwnikiem pozwoli uformować piasek kinetyczny.