Wiosna na talerzu: młoda kapusta. Co dobrego można z niej przygotować?


autor:
,
polub nas na Facebook:
udostępnij:

Słońce przygrzewa już mocno, kwitną jabłonki. Nie wiem jak wy, ale ja już poczułam pełnię wiosny. Zjadłam pierwsze lody a na moim talerzu zagościły też pierwsze wiosenne nowości, młodziutkie warzywa: botwinka, kalarepka, młoda kapusta, rzodkiewki, sałata, natka pietruszki, szczypiorek i koperek.

Dziś chciałabym napisać Wam kilka słów o młodej kapuście. Jest ona bardzo zdrowym warzywem, a myślę, że trochę niedocenianym.

Jakie ma właściwości? Zarówno ta młodziutka, jak ta zimowa: 

•    Ma bardzo dużo błonnika i jest niskokaloryczna.
•    Jest warzywem i to do tego zielonym, więc należy do najzdrowszych produktów, jakie możemy spożywać w ogóle w naszej diecie. Ma mnóstwo antyoksydantów, które bronią nasz organizm przed uszkodzeniami wywołanymi czynnikami zewnętrznymi (jak zanieczyszczone powietrze, woda, pożywienie) i wewnętrznymi (jak szkodliwe produkty przemiany materii czy stres). 
•    Ma sporo witaminy C (która na zimę jest zachowywana dzięki kiszeniu). 
•    Kapusta ma wysoką zawartością wapnia – z tego powodu warto podawać ją dzieciakom, które są na dietach bezmlecznych i mają mało tego składnika w pożywieniu. 
•    Spośród innych składników mineralnych kapusta ma też sporo potasu, magnezu, żelaza oraz siarki. 

Jeśli komuś kapusta kojarzy się jedynie z ciężkostrawnymi daniami lub po jej spożyciu odczuwa nieprzyjemne dolegliwości ze strony układu pokarmowego jak np. wzdęcia i gazy, to być może przekona go dużo bardziej delikatna młoda kapusta. Od późniejszych odmian odróżnia ją to, że jest bardziej soczysta i krucha. Ma też delikatność i słodycz młodziutkich warzyw. Jej smak mogą polubić szczególne dzieciaki, które często nie przepadają za warzywami o gorzkim posmaku, jak dojrzała i zbita kapusta. Smak młodej kapusty jest pozbawiony tej goryczki. Młoda kapusta szybciutko się gotuje i dania z jej dodatkiem są zdecydowanie lżejsze od dań z późniejszymi odmianami kapusty. Choć do niej również warto dodać przyprawy ułatwiające trawnie, jak kminek, majeranek czy koperek. 

Załączam kilka pomysłów na to, jak wykorzystać młodą kapustę w kuchni

•    Surówka Coleslaw – jedna z moich ulubionych surówek, uniwersalna i całoroczna, przygotowana z kapusty, marchewki, jabłka i cebulki, z dodatkiem majonezu i jogurtu. Wiosną warto przygotowywać ją z młodziutkich warzyw i dodać dużo zieleniny. 
•    Młoda kapusta duszona z koperkiem – świetny dodatek do obiadu, szybko się gotuje, a smakuje wybornie, można dodać do niej podsmażony boczek, kiełbaskę lub chude mięso, ale nie jest to konieczny dodatek. 
•    Lekki bigos z młodej kapusty z dodatkiem kapusty kiszonej, marchewki i suszonych moreli – dodatek odrobiny drobno pokrojonych suszonych owoców do bigosu dodaje mu słodyczy i naprawdę warto go wypróbować.  Jeśli woliny mniej słodsze owoce, można użyć suszonych śliwek. 
•    Talerz świeżych warzyw do chrupania – to świetna sprawa, żeby zachęcić dzieciaki i innych domowników do jedzenia większej ilości warzyw. Warto przygotowywać talerz kolorowych warzyw do chrupania, jako dodatek do śniadania, kolacji, czy jako zdrową przekąskę. W skład takiego talerza wiosną wejść mogą np. grube plasterki kalarepki, małe rzodkiewki, grubo pokrojona młoda kapusta i dodatek warzyw niesezonowych np. pomidorków koktajlowych i awokado. Koniecznie spróbujcie – dzieciaki bardzo często lubią chrupiącą młodą kapustkę. 

Przepis na surówkę Coleslaw z młodej kapusty z zieleniną:

Składniki:
•    1/3-1/2 główki młodej kapusty 
•    1 małe jabłko
•    1 duża marchewka
•    szczypiorek
•    pół pęczka natki pietruszki
•    pół pęczka koperku
•    sól, kminek
•    1 łyżka majonezu
•    ½ dużego jogurtu naturalnego

Wykonanie: 
Kapustę drobno poszatkuj, włóż do miski, posyp solą i ugnieć. Marchewkę i jabłko obierz ze skórki i zetrzyj na tarce, dodaj do kapusty. Szczypiorek pokrój i dodaj do surówki, zamiast niego możesz dodać także kawałek pora, cebuli białej czy czerwonej cebulki. Jeśli nie lubisz ostrego smaku lub twoje dzieci go nie lubią – możesz pominąć. Choć przyznać trzeba, że do tej surówki pasuje jakiś drobny ostry dodatek, który i tak potem złagodzony jest dodatkiem majonezu i jogurtu. Zieleninę posiekaj i dodaj do surówki. Wszystkie warzywa wymieszaj z dodatkiem majonezu i jogurtu naturalnego. Do surówki Coleslaw w wersji zimowej koniecznie dodaj kminek. Do tej wiosennej z młodej kapusty nie musisz go dodawać, ale warto dodać wtedy dużo kopru. 

Surówka taka świetnie pasuje jako dodatek do mięs i ryb - pieczonych, duszonych, grillowanych. Idealnie pasuje do domowego fast-foodu czyli do frytek, domowych kebabów czy chlebków pitta. 

Smacznej wiosny! 

© 2019 - 2022 Mentor Ubezpieczenia