Niektórzy dorośli nadal stosują kary jako metodę naprawiania "złego" zachowania dzieci. Nie zastanawiają się nad szkodami fizycznymi i psychicznymi, jakie to u nich powoduje. Nagroda z kolei jest narzędziem stosowanym w celu zmotywowania do czegoś dzieci i młodzieży. Jednak jej wynik może być bardzo podobny do efektu kary. Zatem, jak to jest z tym karaniem i nagradzaniem dzieci? Sprawdź!
Karanie dzieci – jak to na nie wpływa?
Celem kary jest przerwanie, zakończenie, oduczenie dziecka złego zachowania, takiego jak np. bicie, gryzienie, krzyczenie lub odpowiadanie w sposób odwetowy. Niestety wielu rodziców nadal uważa, że najskuteczniejsze jest karcenie fizyczne. Chodzi głównie o wymierzenie klapsa, nakazanie wykonania dodatkowych obowiązków domowych lub pozbawienie dziecka czegoś, co lubi, np. korzystania z komputera, telefonu komórkowego, ulubionej zabawki itp.
Są też kary słowne, polegające głównie na emocjonalnym odrzuceniu np. „Jeśli będziesz dalej robił to, czego nie lubię, nie będę zwracał na ciebie uwagi”. „Będę udawać, że cię tu nie ma”. „Jeśli chcesz być lubiany, musisz być posłuszny”.
Postawmy sprawę jasno – metody te nie wskazują dziecku błędu. Dlatego w zależności od wieku, może ono nie zdawać sobie sprawy z tego, co źle zrobiło, a tym bardziej, jak to naprawić. Co więcej, pamiętajmy, że od 2010 roku w Polsce obowiązuje bezwzględny, prawny zakaz stosowania kar cielesnych wobec dzieci. Kary fizyczne są nieefektywną metodą wychowawczą i jedyne, czego uczą to, że konflikty rozwiązuje się przemocą.
Karanie a dyscyplinowanie – w czym tkwi różnica?
Celem wychowania dziecka nie jest karanie go za złe zachowanie. Sednem jest tu nauka dyscypliny, która staje się narzędziem służącym do osiągnięcia pożądanego zachowania. Chodzi przede wszystkim o nauczenie dziecka odróżniania dobra od zła, a w tym przypadku umiejętnie stosowana nagroda może być skuteczniejsza niż kara.
Gdy wzmacniamy jakieś zachowanie, staramy się, aby zdarzało się ono częściej. Dlatego rodzice muszą wzmacniać pożądane zachowanie w sposób asertywny, w przeciwnym razie wzmocnienie może mieć negatywny charakter. Na przykład powiedzenie dziecku, że może spać dłużej, jeśli zje wszystko na kolację, to negatywne nagrody, ponieważ nie wzmacniają pożądanego zachowania. One jedynie są środkiem do zadowolenia dorosłych.
Nagradzanie dzieci – jak to robić mądrze?
Najlepszym sposobem jest nagradzanie, „sprezentowanie” czegoś po dobrym zachowaniu, np. pogratulowanie dziecku dobrze wykonanej pracy, zabranie go na wycieczkę, która mu się podoba, pogranie z nim w grę. W przypadku młodszych dzieci sprawdza się zbieranie np. naklejek, które później wymieniają na nagrody, a nawet nową zabawkę.
Dzieci dobrze reagują na ten rodzaj interwencji, ponieważ potwierdza ona ich zdolność do właściwego zachowania i robienia tego, co słuszne. Pamiętajmy, że nasze pociechy potrzebują zachęty i aprobaty, szczególnie ze strony rodziców. Nie ma to nic wspólnego z „zadowalaniem się akceptacją”, ale raczej z nauczeniem dziecka, że dobre zachowanie jest bardziej cenione i przynosi więcej korzyści niż inne, nawet jeśli nikt go nie obserwuje i nie kontroluje. Jest duża różnica między dzieckiem, które robi coś, bo nauczyło się, że robi to, co słuszne, a dzieckiem, które robi to, co słuszne, tylko po to, żeby kogoś zadowolić.
Ponadto stosowanie wzmocnień jest sposobem rozwijania u dziecka pewności siebie, samodzielności i poczucia własnej wartości. Ale pamiętaj, że najłatwiejszą metodą dyscyplinowania jest okazywanie dużej ilości miłości, uczucia, empatii i solidarności poprzez słowa, a także poprzez dawanie przykładu!
Prosimy o potwierdzenie, czy wyrażają Państwo zgodę na jednorazowy kontakt telefoniczny przez Mentor Ubezpieczenia Indywidualne sp. z o.o. (właściciela marki SzkolnaPolisa.PL) w celu przedstawienia oferty ubezpieczenia dostępnego w ofercie na portalu SzkolnaPolisa.PL.
Logowanie do Strefy Klienta
Zarządzanie cookies
Ta strona używa plików cookie
Ta strona korzysta z plików cookie, aby zapewnić lepszą wygodę użytkowania. Przy korzystaniu z tej strony wyrażasz zgodę na używanie przez nas wszystkich plików cookie zgodnie z warunkami naszej polityki plików cookie. Dowiedz się więcej »
Ta strona używa plików cookie
Ta strona korzysta z plików cookie, aby zapewnić lepszą wygodę użytkowania. Przy korzystaniu z tej strony wyrażasz zgodę na używanie przez nas wszystkich plików cookie zgodnie z warunkami naszej polityki plików cookie. Dowiedz się więcej »
Szczegóły
O plikach COOKIE
Niezbędne
Te pliki cookie są konieczne dla prawidłowego funkcjonowania naszej strony internetowej i nie mogą być wyłączone w naszym systemie.
Te pliki cookie gromadzą informacje o tym, w jaki sposób odwiedzający korzystają ze strony, na przykład poprzez analityczne pliki cookie. Nie umożliwiają one bezpośredniej identyfikacji konkretnego użytkownika.
Rejestruje unikalny identyfikator odwiedzającego witrynę w celu śledzenia sposobu, w jaki odwiedzający korzysta z witryny. Dane służą do celów statystycznych. Przekazywanie danych do krajów trzecich: USA. Google spółka z ograniczoną odpowiedzialnością posiada certyfikat zgodności z Ramami Ochrony Danych, co wskazuje, że Twoje prawa jako osoby, której dane dotyczą, mogą być zagwarantowane.
Ten plik cookie przechowuje unikalny identyfikator osoby odwiedzającej witrynę i śledzi sposób, w jaki odwiedzający korzysta z witryny. Dane służą do celów statystycznych. Transfer danych. do krajów trzecich: USA. Google spółka z ograniczoną odpowiedzialnością posiada certyfikat zgodności z Ramami Ochrony Danych, co wskazuje, że Twoje prawa jako osoby, której dane dotyczą, mogą być zagwarantowane.
Ten plik cookie jest ustawiany przez Google Analytics. Przechowuje i aktualizuje unikalną wartość dla każdej odwiedzanej strony oraz służy do liczenia i śledzenia odsłon.
Funkcjonalność
Te pliki cookie umożliwiają stronie internetowej zapewnienie większej funkcjonalności i personalizacji.
YouTube to należąca do Google platforma do hostingu i udostępniania filmów. YouTube zbiera dane użytkowników za pośrednictwem filmów osadzonych w witrynach internetowych, które są agregowane z danymi profilu z innych usług Google w celu wyświetlania ukierunkowanych reklam odwiedzającym w wielu ich własnych i innych witrynach.
Reklama/Śledzenie
Te pliki cookie służą do tworzenia profilu zainteresowań użytkownika i wyświetlania odpowiednich reklam na innych stronach. Nie przechowują one bezpośrednio danych osobowych, opierając się na jednoznacznej identyfikacji przeglądarki i sprzętu internetowego.
Ten plik cookie jest częścią Google Analytics i służy do ograniczania żądań (ograniczania liczby żądań).
Pliki cookie
Pliki cookie to niewielkie pliki tekstowe przechowywane na Twoim komputerze przez odwiedzane strony internetowe. Służą one ułatwieniu nawigacji i wykonywaniu funkcji na stronie. Niezbędne pliki cookie do prawidłowego funkcjonowania strony nie wymagają zgody przed ustawieniem ich obsługi w przeglądarce.